Friday, October 30, 2009

Menuju Kaabah Untuk Beribadah


MENUJU KAABAH UNTUK BERIBADAH



Ibadah Haji, rukun Islam kelima yang mana bagi sesiapa yang mampu menunaikannya maka wajib bagi mereka tunaikannya segera. Haji dari segi istilah bermaksud menuju Kaabah untuk beribadah.




Ibadah Haji yang disyariatkan kepada umat Islam untuk ditunaikan dalam bulan-bulan tertentu mempunyai banyak hikmahnya yang tersendiri. Ia merupakan muktamar tahunan bagi umat Islam. Bayangkan, berjuta muslim datang berhimpun di Tanah Haram dari seluruh pelusuk dunia untuk menunaikan ibadah.



Subhanallah, inilah tanda keagungan Allah.



Cukup masa, cukup kemampuan, bagi muslim yang taat, mereka akan datang ke Tanah Haram untuk menunaikan ibadah tersebut tanpa perlu dipaksa. Inilah kehebatan taqwa yang Allah ciptakan dalam diri hambaNya yang soleh. Soal jika ada yang datang tapi tidak ikhlas, itu soal lain yang Allah sendiri akan menilainya nanti.



Bagi menunaikan ibadah ini, proses yang dilalui oleh muslim cukup besar. Terutama bagi orang yang kurang berada. Di sini adanya penerapan sifat pengorbanan dalam jiwa muslim mukmin. Untuk menampung perbelanjaan ke Mekah memerlukan mereka yang telah berkemampuan mengorbankan sejumlah harta mereka untuk melaksanakan tuntutan tersebut. Bagi yang kurang berada, sifat bersungguh-sungguh akan mereka dapati kerana untuk menyimpan wang perbelanjaan yang cukup banyak itu bukan memakan tempoh sebulan dua, bahkan bertahun-tahun, dengan harapan adanya rezeki suatu masa untuk tunaikan haji.



Ibadah haji lambang penyatuan umat Islam tanpa mengira warna kulit, bahasa pertuturan dan sempadan negara. Inilah antara sifat Islam iaitu sejagat atau universal ataupun global. Umat Islam berhimpun dalam satu tempat pada waktu yang sama yang telah ditetntukan oleh Allah. Bayangkan kekuatan yang boleh dibina dari gerombolan jemaah ummah ini.



Dalam ibadah haji juga memerlukan kekuatan jasadiah seseorang individu yang mahu menunaikan haji. Inilah prinsip ajaran Islam yang mahukan umatnya membina kekuatan. Ibadah haji memerlukan kekuatan fizikal, jihad qital juga memerlukan kekuatan fizikal. Jihad-jihad dalam konteks lain juga perlu mengikut kadarnya. Namun jihad qital memerlukan kekuatan yang lebih dari yang lain sama juga dengan ibadah haji. Di bawah panas terik mentari. Langit tanpa awan. Keadaan sesak dan jalan yang berdebu. Bayangkan.




Subhanallah, inilah tarbiyah dari Allah.



Sekarang ini tiba masa sekali lagi Panggilan Haji atau Panggilan Kaabah bertamu. Maka kita akan saksikan umat Islam berduyun-duyun berangkat ke Tanah Haram. Moga-moga segala mereka untuk usaha ke sana diredhai oleh Allah dan mendapat haji mabruk.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP