Saturday, November 21, 2009

Kembara Ke Bumi Johor

Tasik Empangan dekat dengan rumah Abdul Ghafar (Jep)


Alhamdulillah, sekali lagi diberi peluang oleh Allah untuk menjejakkan kaki ke bumi Johor. Sebelum ini dah sampai semasa kenduri Ust Hisom, dari Pahang terus ke Johor. Kali ini sempena habis exam, sekali ke lagi ke rumah Abdul Ghafar, dulu pun rumah dia jugak.



Tapi pengalaman kali ini agak berlainan, 3 hari berada di sana ada pengalaman baru iaitu berburu ayam hutan. Kat kampung sendiri mana ada hutan kelapa sawit, jumpa ayam kampung tu ada la tapi ayam hutan rasanya tak pernah jumpa kecuali semasa masuk hutan ke tempat program. Tu pun semasa kat Lembah Kelang dah.



Sepanjang tiga hari berada di sana, tiga kali berburu dalam hutan kelapa sawit. Kali pertama dapat la seekor ayamnya kerana hari pun dah agak lewat petang, siap terserempak dengan babi hutan lagi. Namun tiada masalah kerana kami menaiki kereta untuk menjelajah hutan sawit.



Hari kedua, dapat dalam 8 atau 9 ekor. Kecekapan Pak Cik Paimin boleh dipuji, maklumlah orang dah profesional dalam bab buru ayam hutan ni.



Tu tengah bersiap pasang umpan untuk memancing, dapat ikan ke?


Hari ketiga dek kemaruk nak memancing tapi tak dapat ikan, ayam yang diburu pun tak dapat seekor pun. Sebab waktu masuk berburu tu matahari dah agak tinggi dan biasanya waktu ini ayam dah kenyang makan serta menyorok dalam timbunan pelepah kelapa sawit.



Tetapi sayang sekali, foto ayamnya tidak diambil.




Ini gambar semasa memandu kereta dalam hutan kelapa sawit



Ikan talapia dari tasik empangan


Ada la sedikit pengalaman hasil jaulah ziarah ke Johor pada kali ni. Nak kata di sini, apabila kita mahukan sesuatu, maka kita perlu berusaha sedaya upaya untuk mendapatkannya. Jika tidak dapat, itu maksudnya bukan rezeki kita. Mungkin akan dapat hasilnya pada waktu lain, yang penting usaha.



Wassalam.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP