Friday, November 6, 2009

Di Mana Aku Nak Berkhidmat?


DI MANA AKU NAK BERKHIDMAT?



Sebelum solat Jumaat semalam (Jumaat 6/11/2009), saya sempat berbual-bual dengan seorang senior yang sedang mengikuti kursus master di UM merangkap pembantu penyelidik (kalau tak silap). Antara yang disentuh ialah soal membina kemahiran untuk melaksanakan program yang berbentuk mendidik. Program training lah katakan. Menarik juga tentang apa yang dikatakan, masakan tidak, hujung minggu lepas beliau mengajak saya ke untuk sama-sama handle program yang dijalankan. Namun terpaksa ditolak last minute sebab ada hal lain. Terasa terlepas satu peluang untuk menambah pengalaman di tempat orang.



Senior saya ni ada mempunyai consultant sendiri. Hebat juga, walaupun umur sebaya tapi pemikiran dan kematangan jauh sama sekali berbeza. Pendidikan dan suasanalah antara sebab membentuknya. Tahun depan katanya akan ada banyak lagi program yang akan dilaksanakan di bawah seliannya. Terasa mahu sertai, namun lihat juga kepada kekosongan waktu. Semester akhir ni hanya ada empat subjek dengan 12 jam kredit. Boleh kot (harapnya boleh join).



Jauh berbincang, sentuh jugalah isu pembekuan penempatan guru selama dua tahun yang bermula tahun depan. Isu yang masih kabur dengan kementerian dengar katanya tak mahu ulas bab ni. tahun 2010 dan tahun 2011. Tahun saya la tu. Graduasi tahun depan dan sepatutnya akan posting pada 2011. Haaa... cabaran tu. Tapi tiadalah nak harap sangat bab posting ni. Tapi difikirkan juga sebab keterikatan dengan KPM. Berkait pula dengan perancangan pekerjaan selepas graduasi. Berapa tahun lagi? Soalan cepu emas... entah.



Cuma berbincang bab yang lebih penting, di mana aku akan berkhidmat. Bidang pendidikan, sudah tentu sebab keterikatanku dengan KPM sebab dapat biasiswa tajaannya. Negeri mana untuk disumbangkan khidmat ini? Hmmm... dengar kata negeri senior ini (Negeri Sembilan) banyak kekosongan guru Pendidikan Islam. tambah pula dengan masyarakat di sana yang agak kurang terdedah dengan pentarbiyahan sebenar. Senior saya mengakui. Katanya nak cari guru boleh, tapi nak cari yang ada fikrah tu susah. Yang caci pelajar ada, tapi yang didik dengan kasih sayang sebenar tarbiyah tu tiada (makna sebalik kata-katanya). Maka menjadi satu keperluan graduan Pendidikan Islam atau Pengajian Islam yang ada semangat mengislah masyarakat berkhidmat di sana.





Ada benarnya pendapat ini, di negeri saya sendiri, syukur Alhamdulillah, boleh dikatakan ramai guru yang berfikrah dan berpendidikan agama. Mudah dicari dengan Kerajaan Negerinya yang menekankan pengislahan masyarakat dan dengan banyak wujudnya sekolah-sekolah agama dan tahfiz al-Qur’an di Kelantan. Pengajian pondok pun masih dikekalkan sehingga hari ini. Pendek kata, suasana tu dah wujud. Sebab tu agak susah parti sekular mahu tawan Kelantan (pasak pasal politik sikit). Berbanding Negeri Sembilan (baru-baru ni Bagan Pinang).




Sukar untuk membuat keputusan itu. Ia akan melibatkan maslahah yang akan diambil kira mengikut situasi yang bakal dihadapi oleh diri ini. Pendakwah perlu tersebar ke serata muka bumi Allah. Ayat ini sudah dapat difahami, cabarannya belum pasti. Berbaki satu semester ini membuatkan fikiran dan perancangan masa hadapan perlu dicorakkan dalam minda ini. Forecasting perlu jelas. Moga dipermudahkan oleh Allah.


Sekian.

1 comments:

Shabab Muslim November 21, 2009 at 3:53 AM  

kat pulau mutiara xnk berkhidmatke?

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP